Wilma Marijnissen en Marsel Loermans zijn de bedenkers, initiatiefnemers en makers van de driedelige documentaireserie binckhorst.

Wilma Marijnissen

theatervormgever en beeldend kunstenaar

 

Opgeroeid in een garagebedrijf op de Binckhorstlaan en in de Haagse Taxiwereld is er een liefde voor de rauwe, authentieke bedrijfjes en bewoners op industrie- en bedrijventerrein de Binckhorst ontstaan. Als kind ging ze met haar moeder mee om tweedehands auto-onderdelen te kopen bij de diverse dealers en autosloperijen op de Binckhorst. Na de plannen uit 2006 kwam ze in actie om de authenticiteit van de Binckhorst te behouden en de, vooral kleine, (familie)bedrijfjes te ondersteunen. Deze werden ernstig in hun voorbestaan bedreigd door de nieuwe plannen.

 

Voor Marijnissen is er een noodzaak tot een soort wildernis, de kracht en de schoonheid van het laten, verbinding tussen mens en omgeving, verschillende tijdslagen die in het landschap naast elkaar zouden moeten kunnen bestaan. Zij ontwikkelt op locatie zowel bescheiden theaterproducties in samenwerking met bewoners/gebruikers als autonome projecten. Wilma heeft onder anderen gewerkt voor choreograaf Samir Calixto en Krizstina de Chatel in het CaDance Festival en Holland Dance Festival. Ook ontwikkelt zij cultureel maatschappelijke projecten.

Marsel Loermans

fotograaf en filmaker

 

Als fotograaf werkt Loermans vooral voor vormgevers, ontwerpbureaus en reclamebureaus. De opdrachten hebben meestal een illustratief karakter waarbij de werkelijkheid vaak niet goed genoeg is. Naast werk in opdracht maakt Loermans regelmatig autonoom werk. Door de veranderende (digitale) technieken ging Loermans zich vanaf 2011 meer en meer toeleggen op bewegend beeld.

 

Nadat Loermans in 2009 was mee geweest met een, door Marijnissen georganiseerde fietstocht door de Binckhorst, was voor hem duidelijk dat de Binckhorst moest worden vastgelegd. Dat heeft  geresulteerd in de samenwerking met Marijnissen in ‘binckhorst' een documentair drieluik.

Loermans was altijd al fan van de Romney loods en gefascineerd door rafelranden. De schoonheid van het ongeregelde, beide ruim voorradig in de toenmalige Binckhorst. Met in gedachten het motto van Loermans’ favoriete Top Gear presentator Jeremy Clarkson “How hard can it be?” ontstond het plan om een film te gaan maken. Een plan dat uitgroeide tot een driedelige serie.

een project van

Marsel Loermans en Wilma Marijnissen

 

 

 

© 2014 - 2017

 

 

vormgeving Anton Spruit